Karl XI:s fiskarstuga 10 maj 2023

En mycket eftertraktad och uppskattad visning fick vi av Kungl. Hovstaternas antikvarie Caroline Särnqvist igår. Hon låste nämligen upp Norra Djurgårdens äldsta byggnad för oss; Karl XI:s fiskarstuga!

Flera av deltagarna löste medlemskap i Djurgårdens hembygdsförening för att få möjlighet att delta i våra kommande aktiviteter på Norra och Södra Djurgården.

Guiden, antikvarien Caroline Särnqvist (med ryggen mot kameran), och deltagarna varav en hjälper guiden hålla upp en karta över hela Djurgården som den såg ut på 1600-talet. Foto av Kerstin Lager.
Hembygdsföreningens visning var mycket populär. Foto av Kerstin Lager.
Som bilden visar hade stugan tidigare en förlängning.
1800-talsbilden visar även de byggnader som på 1700-talet låg intill, bland annat krog och värdshus.
Foto: Jenny Rosen.
Inuti stugan syntes den ursprungliga stommen från 1600-talet. Foto: Jenny Rosen.
När Karl XI kom till stugan för att för att koppla av och fiska, hade han utsikt över Husarviken, vars strand på den tiden låg precis utanför stugan. Fotot från 10 maj i år av Jenny Rosen visar hur mycket av marken på Fisksjöäng som krupit ner mot Husarvikens strandkant.
Det här inlägget postades i Historiskt perspektiv, Tidigare aktiviteter. Bokmärk permalänken.