Djurgårdens lucia 2016

På luciadagen fyllde vi kyrkan för det traditionella luciatåget och kröningen av Djurgårdens lucia.

Luciatåget leddes av Linda och Joakim Dominique, musiklärare på skolan Campus Manilla och elever mellan 10 och 12 år. Vackra jul- och luciavisor och två solon från eleverna åhördes av nya och gamla medlemmar och förväntansfulla barnfamiljer.

Djurgårdens lucia heter Margareta Tegnér, uppväxt och boende på Djurgården. Efter Margareta förärats Djurgårdens hembygdsförenings smycke, läste hon dikten Var inte rädd för mörkret ur diktsamlingen Jorden av Erik Blomberg.

Efter högtiden i kyrkan gick vi upp till Skampålens torg där ordförande Kerstin Brunnberg höll ett tal som tände granen.

Kaffe med dopp och varmkorv serveras till självkostnadspris i “Lilla stugan”. Kaffet skänktes till hembygdsföreningen av det lokala företaget Coffee Cow. Stugan var fylld till bristningsgränsen och stämningen mycket hjärtlig. Kerstin Brunnberg berättade  om stugan och de som bott där under åren.

Många gäster uttryckte sin glädje över att ha upptäckt Djurgårdens hembygdsförening, vårt luciafirande och över besöket i stugan. Välkomna åter!

Vi i föreningen önskar alla en riktigt God Jul och Gott Nytt 2016!

Vi ses igen på kommande aktiviteter!

Det här inlägget postades i Tidigare aktiviteter. Bokmärk permalänken.