Tack för visningen av Lewerentz roddhus, 1 sept 2024.

Vi var mycket glada att kunna erbjuda en visning av det roddhus som Sigurd Lewerentz skapade för Stockholms Roddförening vid Djurgårdsbrunnsviken. Båthuset var en av de särskilda byggnader som visades i SVTs program Arkitekturens pärlor.

Inbjudan kom inte med innan pressläggningen av Djurgårdsbladets senaste nummer, varför vi istället berättade om visningen i våra digitala kanaler. Drygt 17 personer kom för att höra Anders Franzen, f.d. ordförande i roddföreningen, berätta om föreningen och rodd som idrottsform och arkitekten Tomas Lewan ge oss en tillbakablick både på Lewerentz engagemang i Stockholmsutställningen 1930 och hans utformning av roddföreningens båthus 1913 som på sin tid väckte mycket uppståndelse med sitt nyskapande formspråk.

Några av de 17 deltarna vid båthusets gavel. Foto av Maj Rundberg.

Anders Franzén berättade om den traditionella Distanskapproden som förut utgått från Stora Sjötullen. Nu kan vi berätta att roddföreningens damlag vann guld i årets tävling dagen innan vi besökte båthuset!

Stockholms Roddförenings damlag vann Distanskapprodden dagen innan vi träffades i deras båthus vid Djurgårdsbrunnsviken. Foto av Vaxholms Roddförening.

Det här inlägget postades i Historiskt perspektiv, Tidigare aktiviteter. Bokmärk permalänken.