13 juni 2025 förstörs viltets barnkrubba på nytt!

Under rubriken Nu har ängen blivit partyplats! har vi berättat om den musikfestival som förlagts mitt i den skyddade naturen under just den period då djuren får ungar. Två eller tre dagars ”party” då viltet har barnkrubba innebär att hela årets fortplantning av arter störs i området, både av av vilt och växter på ängen och viltet i den intilliggande skogen.

Uppskrämd hare flyr sitt habitat då festivalen etableras på Ståthållarängen 2022. Foto av Carl-Fredrik Paléus.

Nu har redan biljetter börjat säljas till nästa års ”party”, som uppges gå av stapeln 13 juni enligt biljettförsäljningssajten biljettshop.se.

Djurgårdens hembygdsförening har sedan musikfestivalen startade för tre år sedan haft fortlöpande kontakt med Kungl. Djurgårdens förvaltning som hyr ut ängen till den internationella festivalarrangören. Vi har framfört vårt önskemål att festivalen upphör eller åtminstone förläggs till en period som inte är lika känslig, men förvaltningen har hittills valt att inte ändra arrangemanget. En reflexion från en av våra medlemmar är att Djurgårdsförvaltningen kräver att alla hundar ska vara kopplade mars-augusti för att inte störa Djurgårdens vilt under häcknings- och fortplantningsperioden. Men att förvaltningen själv inte drar sig för att störa viltet under samma period då det går att tjäna en slant. Rätt eller fel? Det får var och en bedöma.

Ängen har blivit partyplats, och det är inget litet party det är frågan om. Den internationella arrangören Scorpio räknar med 15000 besökare per dag till vad de kallar ”Rosendal Garden Party”. 2025 års biljetter kommer kosta 2000-4000 kr för tredagarsfestivalen. Med andra ord en betydande intäkt för Scorpio och, får vi förmoda, en betydande hyresintäkt för Djurgårdsförvaltningen.

Ängen blir instängslad liksom delar av den intilliggande skogen. Pengarna som festivalen inbringar kommer inte naturen eller viltet till del.

Ängen förvandlas till en äng som varken vilt eller pollinatörer vill vara på. Den blir totalt skövlad. Jättekonsertscen sätts upp och stora fordon kör med transporter från Djurgårdsvägen in på Rosendalsområdet vid ängen. Viltet kommer inte kunna röra sig fritt i sitt habitat för att hämta mat då de fått ungar.

Förbipasserande Djurgårdsflanörer bereder sig på att plocka död djur nästa år igen.

Bakom den stora, nyuppförda scenen. 13 juni 2024. Foto DHF.
Tycker viltet avspärrningarna är roligare om arrangören pryder dem med fåglar och blommor? Avspärrning i intilliggande skogen 13 juni 2024. Foto DHF.
Ståthållarängen innan etableringen av partyområdet. Foto DHF.
Ståthållarängen efter festivalen 2023. Foto DHF.
Det här inlägget postades i Natur och miljö. Bokmärk permalänken.