Vårfåglar vid Isbladskärret, 15 april 2024.

Foto av Maj Rundberg

Ornitologen Henrik Waldenström, som också är upphovsman till Kungliga Nationalstadsparken, visade oss kikare och hur de ställs in för att få största behållning av fågelskådandet.
Bakom det gamla pumphuset visade han oss också en tavla med fåglar som finns runt Isbladskärret, en otrolig mängd olika arter.

Foto av Maj Rundberg

Därefter vandrade vi längs Isbladskärret till den stora bryggan på norra sidan varifrån man har en fantastisk utsikt över kärrets alla fåglar. Längs vägen och väl framme berättade Henrik, med sin imponerade kunskap, om olika fåglar som vi såg och hörde, svarthakedopping, talgoxe, sothöna, sädesärla, gräsand, häger, koltrast, grågås…

Foto av Erik Broberg

Väl framme på bryggan smakade det gott med medhavd fika. Och kikarna kom väl till pass.

Foto av Maj Rundberg

Henrik ställde på stativ upp den mest exklusiva kikare riktad mot de höga träden där hägrarna som ”rymt” från Skansen numera bor och häckar. För dryga 30 år sedan klättrade Henrik upp i träden och byggde plattformar där, det blev succé och hägrarna flyttade dit!
I kikaren kunde vi se en perfekt bild av en häger i sitt bo.

Foto av Erik Broberg

Vandringen fortsatte längs kanalen och slutade i närheten av Manilla. Där hade vi den fantastiska turen att se en kattuggla sittande i sin håla i ett högt träd.

Foto av Maj Rundberg
Blå pilen pekar på boet.
Foto av Maj Rundberg

Vi tackar Henrik för att han guidade oss så inspirerande och lärorikt i fåglarnas värld!

Det här inlägget postades i Natur och miljö, Tidigare aktiviteter. Bokmärk permalänken.