Lilla Hasselbacken firade födelsedag, 8 april 2024.

Vi i hembygdsföreningen är glada för den trevliga sammankomst som familjen Takacs ordnade 8 april på sin restaurang Lilla Hasselbacken.

Och alldeles speciellt glada är vi att byggnaden har varit sig lik i sin oscarianska stil i över hundra år, särskilt nu när gamla miljöer på denna del av Djurgården hotas att förlora sin historiska identitet.

Familjen Takacs har drivit restaurangen i snart 50 år. Diana, Livia och Tommy Takacs tog emot oss och serverade en av sina specialiteter; en mustig gulasch; och docenten, tillika hedersdoktorn i Konstvetenskap, Göran Söderström berättade om alla de gamla Djurgårdsbilder som hänger på restaurangens väggar.

Några av våra medlemmar mailade oss efteråt:

”Det blev ett trevligt jubileum. Ägarna var aktiva och det är, tycker vi, imponerade hur genuint intresserade dom är av att bevara historien om L. Hasselbacken. Hälsningar från medlemmarna Eliane, Jan, Evy och Michael (som skrev en artikel i Djurgårdsbladet 4/2023 om Michaels mamma och hennes Djurgårdssläkt).”

Diana Takacs och Michael Åkerman
Medlemmarna Evy, Michael, Jan, Eliane.
Det här inlägget postades i Historiskt perspektiv, Tidigare aktiviteter. Bokmärk permalänken.