Aktuellt i Djurgårdsbladet: Replik – Det goda får inte bli det bästas fiende

Gunnar Haeger vid Kungliga Djurgårdens Förvaltning replikerar på ledamoten i Djurgårdens Hembygdsförening Fredrik von Feilitzens artikel ”Djurgårdsförvaltningen skövlar på Djurgården”, som tidigare har varit publicerad som insändare i Dagens Nyheter. Artikeln och denna replik publicerades i Djurgårdsbladet nummer 4 2012.

I flera decennier har frågan om ett besökscentrum för nationalstadsparken diskuterats. Nu förverkligas det – en viktig marknadsföring av hela parken – samtidigt med en utveckling av entréområdet vid Djurgårdsbron. Ambitionen har hela tiden varit att hitta en plats där många människor passerar, samtidigt som byggnaden ska vara respektfullt anpassad till platsen.

Det har varit och är en självklar ambition för KDF att anläggningen skall vara modern, men anpassad till Kungl. Djurgårdens gröna och kulturella värden. Vi tycker att vi nu har en bra plats och en värdig plan för platsen. Det finns en bred uppslutning kring detta.

Vi vill tacka Fredrik von Feilitzen för hans engagemang för Djurgården och den Kungl. Nationalstadsparken. Vissa sakuppgifter i artikeln behöver dock korrigeras. 50 kvm är reserverade för rena informationsaktiviteter. Där ska länsstyrelsen, ideella organisationer, museer m.fl. informera om hela den Kungliga nationalstadsparken.

Resterande ytor är ingalunda endast ämnade åt restaurang-verksamhet utan inrymmer även båt, kanot och cykeluthyrning och inte minst ett antal offentliga toaletter. Sen behövs givetvis lagerutrymmen (bl.a. för informationsmaterial), kontor, omklädningsrum med dusch och toaletter för personal samt teknikutrymmen. Det finns ett stort behov av offentliga toaletter i detta område.

Fredrik von Feilitzen beklagar vidare att Galärvarvets kulturhistoriska intressanta vaktbyggnad skall rivas. Det stämmer inte. Vaktbyggnaden kommer att vara kvar. Det stämmer inte heller att den nuvarande paviljongen på vattnet ska bli större eller fyrkantig.

För att få en bra gestaltning av det offentliga rummet framför den nya byggnaden har vi tvingats avverka den av många omhuldade sykomorlönnen. Om detta har det funnits delade meningar. Vi på Kungliga Djurgårdsförvaltningen (KDF), som är byggherre, anser att det var en nödvändighet för att få en bra totallösning i området.

I samband med detta bygge kommer en upprustning av hela området kring Djurgårdsbron att genomföras. Bland annat kommer det planteras ett tiotal träd i förlängningen av Djurgårdsvägens allé, för att öka det gröna inslaget när man kommer över bron till Djurgården som en kontrast till Stenstaden och Strandvägen.

Denna satsning att skapa en arena och informationsplats för parkens vänner i kombination med viss kommersiell verksamhet tror vi är en långsiktigt ekonomiskt hållbar lösning till skillnad från tidigare mer eller mindre misslyckade projekt. Bakom denna satsning står inte bara KDF och Djurgårdens Sjöcafé utan även Kungl. Djurgårdens Intressenter (KDI), Länsstyrelsen, WWF, Stockholm Visitors Board och Förbundet för Ekoparken.

Om Djurgårdens besökscentrum blir en succé eller inte inbjuder vi er alla att själva bedöma vid den planerade invigningen i maj 2013. Fredrik von Feilitzen samt övriga vänner till parken är mer än välkomna.

Med vänlig hälsning Kungl. Djurgårdens Förvaltning Gunnar Haeger

Det här inlägget postades i Djurgårdsbladet, Natur och miljö, Plan- och byggfrågor. Bokmärk permalänken.