Vi fick mail från en av våra medlemmar: ”Handelskammaren kraftsamlar nu för att genomföra Östlig förbindelse som är katastrof.” Medlemmen avser den trafikled som skulle leda en stor mängd trafik från avfarten i Frihamnen tvärsöver över Ladugårdsgärde in till Valhallavägen och Östermalm. Östlig förbindelse har fått avslag av stadens politiska majoritet men byggbolag och liknande intressenter lobbar för trafikleden.
I vårnumret av Djurgårdsbladet intervjuar vi en av Nationalstadsparkens grundare, Henrik Waldenström, som berättar hur och varför detta unika område i Stockholm fick sitt lagenliga skydd för 30 år sedan, och om de återkommande exploateringsförsöken trots skyddet.
I intervjun säger Henrik: ”… det värsta hotet av dem alla är trafikleden över det pastorala Ladugårdsgärdet (trafikleden kallas Östlig förbindelse/Österleden. Red anm), vilken fått avslag men som regeringen vill väcka till liv igen.
– Så parken och lagen respekteras inte av varken byggbolag eller vissa partier.”
