Brutalt väsensskilt utseende

är en av de delar i den ändrade planen för Hasselbacken som Djurgårdens hembygdsförening kritiserar i sitt aktuella samrådsyttrande.

I den förändrade planen har hänsyn tagits till många av de kommentarer som hembygdsföreningen och andra organisationer lämnade på förra planförslaget. Bland annat har Bellmanseken fått en bättre chans att överleva då närliggande byggnad och lokaler flyttats något. Dessutom har de nya byggnadernas höjd sänkts och trädgården/parken får behålla fler träd.

Men de nya, runda byggnaderna som kallas paviljonger och ska rymma hotellgäster kommer ha ett väsensskilt utseende jämfört med de historiska paviljonger som legat där förut. Modern arkitektur i all ära, men på denna plats kommer den historiska miljön brutalt domineras av de oljecisternliknande nya byggnaderna.

”Nya Moriska paviljongen”.

Läs mer i hembygdsföreningens yttrande.

Det här inlägget postades i Plan- och byggfrågor. Bokmärk permalänken.