Djurgårdsguidning – när helst du vill

Djurgården är alltid öppet! För promenader och joggingturer. En skogsstig kanske lockar innan man värmer upp sig på någon av de många museerna eller caféerna.

Med lite förarbete går det utmärkt att guida sig själv i öns historia och här nedan finns det några tips på hemsidor som har mer information.

För dig som gärna har sällskap, rekommenderas förstås att följa med oss i hembygdsföreningen under de fina kulturhistoriska besöken och programmen som annonseras i Djurgårdsbladet.

För naturvistelser med sällskap kan man gå med kunniga naturguider från Naturskyddsföreningen i Stockholms län eller Stockholms Naturskyddsförening som har utflykter året om.

Guidar du hellre dig själv, kan du besöka tex kungahusets hemsida där du kan läsa mer om de skyltar kring Rosendal som en kan följa för en egen guidning när man känner för det. Slottet är stängt under vinterhalvåret, men parken är ju alltid öppen.

Så här står det bla på hemsidan:

Nu kan du gå en självguidad tur runt Rosendal och läsa om byggnaderna: arkitekten Fredrik Bloms monteringsfärdiga trähus; Rosendals slott och dess närliggande byggnader, den gigantiska porfyrvasen och bron, monterad med förfabricerade moduler, som underlättade Karl XIV Johans ridtur till militärparaderna på Ladugårdsgärde. (2013-12-09)

Blåser det snålt och du hellre vill sitta hemma och läsa och förbereda dig för en soligare promenad, så passar kanske att läsa på om Beckholmen eller Galärvarvet som fint beskrivna på Stockholms sjögårds hemsida.

Mer Djurgårdshistoria hittar man även hos Stockholms hamnar på nätet. Hitta fliken platser och klicka på det område du är nyfiken på. Gamla fina kartor (bla med backstreck istället för höjdkonturer) och kort information.

Ännu fler gamla bilder och kartor kan sökas fram på Stockholmskällan, en digital databas som Stockholms stad driver i samarbete med många andra museer och organisationer, med uppdrag att göra Stockholms kulturarv tillgängligt för stadens skolor.

Är du intresserad av Hjorthagens natur- och kulturhistoria kan du läsa de föreslagna skylttexterna på stadens hemsida. Läs mer här >>

Vi ses på Djurgården i vinter!

Det här inlägget postades i Historiskt perspektiv, Natur & miljö. Bokmärk permalänken.