Riva kulturhistoriska hus för vinstmaximering?

Stadsbyggnadskontoret har tagit emot en begäran om detaljplaneändring för att riva de båda husen i kvarteret Konsthallen 15 vid Allmänna gränd, mitt emot Gröna Lund. Fastighetsägaren önskar ersätta dessa med nya byggnader som ska bli del av POP HOUSE Hotel, ABBA-museet, restaurang.
    Byggnaden med frontespis mot Allmänna gränd byggdes 1880-81 som restaurang Linden för Stockholms utskänkningsbolag. Hörnhuset med träfasad byggdes till 1927-28 som sommarrestaurang av SARA-bolaget efter ritningar av Arré Essén. Restaurang Linden byggdes därefter samman med intilliggande Lindgården som stod färdigt 1929/30, även då med Arre Essén som arkitekt.
    Dessa hus är grönklassificerade av Stadsmuseet och ingår i riksintresset Stockholms innerstad med Djurgården.
Djurgårdens hembygdsförening vänder sig emot att ge rivningslov på Stockholms kulturarv för att maximera vinst hos privat verksamhet. Hjälp oss påverka!
Det här inlägget postades i Plan- och byggfrågor. Bokmärk permalänken.