Tipsa oss om hus från Stockholmsutställningen 1930!

Vi har letat efter byggnader som finns kvar från Stockholmsutställningen 1930.

Mittemot Gröna lund i hörnet Allmänna gränd/Djurgårdsvägen ligger sommarpaviljongen från 1927, ritad av Arre Essén. Den är en av få kvarvarande s.k. folkrestauranger som byggdes och drevs av Sara-bolaget. Till Stockholmsutställningen 1930 utökades byggnaden med restaurang Lindgården för hungriga utställningsbesökare. Lindgården revs 2013 men byggnaden från 1927 finns kvar.

En medlem tipsade om den eleganta kolonistugan i Eriksdalslunden som flyttades dit från Djurgårdens utställningsområde. Men den uppfördes inte till Stockholmsutställningen 1930 utan till Allmänna Konst och Industriutställningen 1897 och var egentligen en utställningskiosk som ritades av Ferdinand Boberg.

Vi jagar vidare efter byggnader från Stockholmsutställningen. Vet du någon byggnad som finns kvar? Svara till Djurgårdens hembygdsförening, Östra Varvsgatan 1A, 115 21 Sthlm.

Det här inlägget postades i Historiskt perspektiv, Natur och miljö. Bokmärk permalänken.