Minnesvård för tsunamikatastrofen – förslag på Thielska Galleriet

I samband med att 10 år gått sedan flodvågskatastrofen i Sydostasien 2004 beslutade regeringen om en minnesvård. Den ska hedra minnet av dem som miste livet och vara en gemensam plats på Djurgården i Stockholm för efterlevande, anhöriga och närstående.

Minnesvården ska uppföras i en södervänd sluttning vid Blockhusudden, mellan den stora parkeringen nedanför Thielska galleriet och skogsdungen som vetter mot Isbladskärret. Platsen för minnesvården sträcker sig från Djurgårdsvägen, nästan ända upp till Prinsessan Märtas väg.

Området har stora natur- och kulturvärden och hänsyn till ekologiska aspekter är därför viktigt vid genomförandet. En tävling utlystes för utformningen av minnesvården och i veckan presenterades fem tävlingsförslag. Dessa finns att beskåda på Thielska Galleriet 13–29 januari under galleriets vanliga öppettider.

Hembygdsföreningen avser att granska förslagen

De som vill kan lämna synpunkter på tävlingsförslagen antingen på Thielska Galleriet under utställningens öppettider, eller per mejl senast 31 januari till tävlingsfunktionär Jenny Nilsson, jenny.nilsson@sfv.se . En sammanställning av synpunkterna kommer att redovisas för tävlingsjuryn.

Hembygdsföreningen avser att granska den föreslagna platsen och förslagen i enlighet med föreningens syfte och programförklaring. Se under fliken Yttranden för andra uttalanden och remissvar vi skickat in.

Minnesvården beräknas klar 2018

Under mars 2017 blir det offentligt vilket förslag som vinner. Kontrakterad konstnär utvecklar sedan förslaget i dialog med Statens konstråd och Statens fastighetsverk. Minnesvården beräknas vara klar 2018.

Lyssna

Kulturnytt i P4 12 januari: Fem konstverk som kan bli minnesvård för tsunamioffren

Statens konstråd – Minnesvård för flodvågskatastrofen 2004

Statens fastighetsverk – Minnesvård för flodvågskatastrofen 2004

Pressmeddelandet 2017-01-12: Minnesvård efter flodvågskatastrofen 2004: Tävlingsförslagen offentliga. Anhöriga kan anmäla namn.

Det här inlägget postades i Natur och miljö, Plan- och byggfrågor. Bokmärk permalänken.