Firandet av Naturhistoriska riksmuseet har börjat

Under 2016 firar Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm 100 år i den pampiga byggnaden i Frescati på Norra Djurgården. Det går att läsa mer på Naturhistoriska riksmuseets hemsida om jubileet, som firas mest i november, då födelsedagen infaller.

Redan nu uppmärksammar Postnord jubileet och ger ut en serie nya frimärken på temat natur och miljö. Utgivningsdag för samtliga frimärken var, enligt pressmeddelandet, den 14 januari.

Museet får uppmärksamhet genom fem olika frimärken för inrikes brev. De olika motiven firar på olika sätt forskning och viktiga upptäckter som gjorts under Naturhistoriska riksmuseets vingar. Uppifrån och ner är motiven:

• Det utdöda djuret kvagga med museets kupoltak i bakgrunden
  • En dinosaurieunge återskapat av ett fossil med kungsbräken, en ormbunke som är ett levande fossil i bakgrunden
  • En skånsk fossil blomma med pollenkorn i förstoring
  • Dykarskalbaggen med kiselalger
  • En Mammut, vars DNA museets forskare var först med att kartlägga.

Havsörnen, som får trona som huvudbild i denna artikel, pryder 50 kr-frimärket. På Postnords sida kan man läsa (Pressmeddelande från Postnord, 2016-01-12):

”Havsörnen som frimärksmotiv valdes för att påminna om att det går att vända skadliga miljökonsekvenser. Under 1970-talet var havsörnen på väg att utrotas på grund av miljögifter i Östersjön. Idag har stammen återhämtat sig, dels genom en minskning av miljögifterna, dels genom Naturskyddsföreningens arbete med Projekt Havsörn.”

Vi ser fram emot att höra mer om födelsedagen under hösten!

Det här inlägget postades i Föreningsinternt. Bokmärk permalänken.