Stilla julstämning och historiskt pyssel på Rosendal

Jag tog en promenad med barn och hund i helgen och hamnade förstås på Rosendals trädgårdar. Där lyste juljusen, värmde eldarna och godsakerna värmde fikasugna gäster.

Vi strosade runt i den fina trädgårdsbutiken och såg att det rörde sig folk inne i växthuset närmast slottet. På dörren stod det ORO. Vi drog upp den gamla växthusdörren och steg in i en stilla atmosfär, förstärkt av levande ljus och de låga rösterna från en handfull personer som var på väg ut.

Här bjöds vi in att julpyssla i allmogestil på temat oro. En oro är en sorts takkrona av halmslöjd (eller vass) som pyntat hem, hängts ovanför barnsängar och i mindre versioner hängts i julgranar. Ihåliga halmstrån i olika längder sys ihop med tråd. Den påminner om en mobil eller amerikas dream catchers.

På Rosendal fick vi göra våra egna ”strån” genom att rulla ihop papper från tidskrifter och tidningar och de oroar vi satte ihop hängdes upp på en stor oro som den trevliga personalen förberett. Nu på eftermiddagen var den full av folks skaparglädje.

Vill du läsa mer om eller hur man gör en oro har jag hittat två länkar:

Ett varmt tack till Eva på Rosendal som ordnade så fint pyssel. Och alldeles gratis var det, något undertecknad tycker alldeles särskilt mycket om! När Djurgården är tillgängligt och öppet för alla! Nästa söndag, dagen efter vårt eget luciafirande i Djurgårdskyrkan, är det ljus och ljudfest i trädgården. Även det alldeles fritt från inträde. Så här står det på deras hemsida:

VINTERLJUS MED VINTERLJUD
Söndag 14 december, hela Rosendal har öppet till kl. 18.00
Eftermiddagen blir magisk med ljusinstallationer, lyktor, eld och vinterljud med kompositör och instrumentbyggare Johan E Andersson. Läs hela programmet här: >> Rosendals trädgård

Det här inlägget postades i Betraktelser, Händelser, Historiskt perspektiv. Bokmärk permalänken.