Skampålens parkeringsplats?

Skampålens torg. Foto: Holger Ellgard, Wikimedia Commons.

Skampålens torg är det enda riktiga torget i Djurgårdsstaden. Det ligger där Breda gatan slutar och där Östra Varvsgatan övergår i Nordenskiöldsgatan. Här finns också den enda öppningen ut mot Beckholmen, Stockholms inlopp och Söders höjder.

Namnet skvallrar om platsens historiska betydelse. Här stod förstås en skampåle som sedermera avskaffades och sedan stals. Varje år sprider en julgran sitt ljus över torget. En informationstavla från Stadsmuseet markerar att detta är en speciell plats.

Parkeringsplats?

Nu finns det planer på att omvandla detta minnesvärda torg till en parkeringsplats. Djurgårdens hembygdsförening har just lämnat in ett yttrande kring bygglovsansökan. Bland annat hävdar vi att ”Platsen har en historiskt förankrad dynamik i sin disposition som om den framgent ska ha en roll i stadsväven måste fredas från anläggningar.” Hela yttrandet kan du läsa här 141121_Skampalens_torg

Vad minns du? Reaktioner på bygglovsansökan?

Vad har du för minnen kring Skampålens torg? Kommentera gärna nedan eller på Facebook.

Det här inlägget postades i Historiskt perspektiv, Plan- och byggfrågor, Väg- och trafikfrågor. Bokmärk permalänken.