Inför kvällen på Thielska – vem är Patrik Steorn?

Thielska Galleriet. Foto: Holger Ellgard, Wikimedia Commons

Den 23 oktober bjuder hembygdsföreningen in till en programpunkt då vi får chansen att lyssna till Patrik Steorn, museiintendent och museichef, i hans hemmamiljö på Thielska galleriet. Patrik Steorn höll ett föredrag för föreningen på årsmötet i maj och berättade då om sina planer för museet. Här följer ett sammanfattande referat av föredraget på Waldemarsudde.

Patrik Steorn berättade om sin första vår på galleriet, vilken var en nystart med vinden i seglen redan från början. Bara på Kulturnatten fick museet 800 besökare och besöksantalet ökar sakta men säkert.

Den första tiden på museet, berättar Steorn att han vill fokusera på livet kring Ernest Thiel och hans familj och ”utforska galleriets identitet”. Målet är att återföra energi till utställningarna och lyfta fram det är unikt och nämner verket Flottans badhus som ett verk han gärna skulle vilja plocka upp från samlingarna.

En parallell strävan är att göra sekelskiftet ”aktuellt och angeläget” för nutiden. Inte så konstigt då Steorn är expert på just sekelskiftet. Han har en bakgrund från bl.a. Stockholms universitets Centrum för modevetenskap och skrev sin avhandling med många av Thielska galleriets verk som exempel.

Framtiden ligger, som för många museer och andra kulturella institutioner, i händerna på ekonomin. Steorn ser gärna en breddning av finansieringen och nämner att Thielska kanske är redo för ett lyft i tekniken.

På årsmötet i maj berättade Steorn att arbetsnamnet för utställningen under hösten var ”Ernest Thiels känsla för naturen” och det är på det temat Djurgårdens hembygdsförening träffar honom en kväll i oktober.

Läs mer om utställningen: Ernest Thiels känsla för naturen: jakt, konst och affärer

Det här inlägget postades i Tidigare aktiviteter. Bokmärk permalänken.