Än ljuder motorsågarna på Södra Djurgården

Stormens härjningar på Södra Djurgården Efter det stora åskvädret den 27 juli, som ledde till översvämningar och nedfallna träd, ljuder fortfarande motorsågarnas ljud över Djurgården.

Efter värmeböljan skulle det komma åska berättade SMHI. Att åskan kom i slutet av juli var inte oväntat, men de kraftiga regnskurarna så till och med Strandvägen och Fältöversten drabbades av översvämningar och de trombliknande vindarna, var vi däremot kanske inte lika förberedda på.

Östermalmsnytt rapporterade om stormen redan samma dag. Där kunde man läsa att just södra Djurgården drabbades extra mycket av nedfallna träd på grund av de mycket kraftiga vindarna. Kanske drabbades området även på grund av de många gamla träd som fint smyckar vår Nationalstadspark?

Birgitta på Mullberget är en av dem som berättar om förstörelsen: ”Vi hade varit i stan och blev fast i regnet. När vi kom hem låg en jättestor gren på Listonhill, och även en gren som skadade en del av Mullbergets veranda. Ytterligare en gren låg tvärs över Djurgårdsvägen. Aldring i hela mitt liv varit med om ett sådant slagregn!

På Waldemarsudde fick sommarjobbande Hampus såga och röja i tre timmar under söndagen för att göra parken och gångvägarna tillgänglig för besökare. Flera träd hade blåst ned och massor av stora grenar. Samma sak på Listonhill, där en stor urna gick i tusen bitar och en jättegren föll på tre parkerade bilar.

Kerstin Brunnberg, föreningens ordförande, berättar att på Nordenskiöldsgatan i Djurgårdsstaden ”rycktes ett syrenträd och ett gullregnsträd upp och i huset bredvid knäcktes ett träd så att den fina muren till fastigheten Nordenskiöldsgatan 82 rasade på ett ställe” (se bilderna).

PG Claesson var ute och fotade efter stormen och berättar att blixten slog ner i s/y Talisman som ligger i Beckholmssundet. En brand bröt ut men brandkåren kom och hjälpte till att släcka. PGs bilder illustrerar även träden som fallit i Djurgårdsstaden.

Från Blockhusudden rapporterar Margareta Cramér, hedersledamot i styrelsen: ”Jag var inte hemma förra söndagen då en “tromb” drog fram över Djurgården. Thommy Berggren blev särskilt hårt utsatt då en jättelind brakade ner över hans tomt, knäckte husets veranda, men själva huset skadades inte mer än att grenar slog sönder fönsterrutor. Han själv hade just tagit dynor från verandan och gått in i huset och undgick så fysisk skada.” Också andra träd knäcktes och Margareta berättar vidare att Djurgårdsförvaltningen varit snabbt på plats och röjt upp. För säkerhets skull har också några kvarstående stora träd hamlats, skriver Margareta.

Busskuren på Blockhusudden välte i den starka vinden. Foto: Cecilia Adén.

Cecilia Adén på Kungliga Djurgårdsförvaltningen (KDF) berättar: ”Det tog det hela veckan att få ordning, men vi hade ju hjälp av ett traktorgäng också som tur var.” KDF tog hjälp av några arborister också som tog dom stora och knepiga träden. Med de höga temperaturerna förstår vi att det var ett drygt arbete! Cecilia har även bidragit med bilden på Blockhusuddens busskur som hon tog på sin rekognoseringsrunda direkt efter stormen.

På Café Blockhusportens Facebooksida kan man läsa hur stormen tog ett gammalt äppelträd och flaggstången och de har även lagt upp en bild på busskuren.

Det här inlägget postades i Natur och miljö, Tidigare aktiviteter. Bokmärk permalänken.