Fler hotell byggdes på Djurgården

Det var fin uppslutning vid hembygdsföreningens bord vid Kontorsvillan i Norra Djurgårdsstaden under Öppet hus den 25 maj. Flera besökare passade på att bygga ett hotell på Djurgården. Hotell för vilda, ensamlevande bin, som söker platser för att lägga sina ägg. Inte för att bo någon längre tid.

Flera hotell byggdes av denna tjej för att verkligen göra skillnad i området. Foto: A. Krusic.

Vildbihotellen byggdes enkelt av ett knippe kvistar av fläder och nyponros, som är ihåliga med bara lite mjuka fibrer inuti, som surrades ihop av natursnöre. Hängs de upp i öster- eller västligt läge (inte för mycket sol) och gärna där det är lite skyddat från regn så kommer kanske det Röda murarbiet eller någon annan viktig pollinatör lägga ett ägg där.

Men ha tålamod, det kanske inte flyttar in någon direkt, låt den hänga några år så ökar chansen att en liten viktig pollinatör hittar dit! Läs gärna mer om vildbihotellen och hur du hjälper våra vilda grannar – så att de i sin tur hjälper oss till bla. bär och frukt. >> Vildbihotell

Stadsdelsnämndens ordförande Therese Carlborg byggde också ett vildbihotell.

Under Öppet Hus bjöd också Hembygdsföreningen på föreningsinformation och gamla Djurgårdsblad,  en tipspromenad om vilda grannar i samarbete med Stockholms Naturskyddsförening och bokförsäljning av den fina boken Djurgårdsakvareller av Fredrik Isberg.

Läs mer om vildbihotell här >> Vildbihotell

Det här inlägget postades i Natur och miljö, Tidigare aktiviteter. Bokmärk permalänken.