Byggarbetsplats=etableringsområden

Det tog sina minuter att hitta information om de nu grusade gräsytorna vid Skansen och Bellmansro. De är sk etableringsområden, som är en del i ombyggnaden av både spår och hållplatser under hösten, berättar en av 7:ans konduktörer.

De relativt nya spåren ska alltså grävas upp och breddas för att förberedas på nya, bredare vagnar. Samtidigt ska man anpassa hållplatserna för resenärer med barnvagnar och funktionsnedsättning, trots att spårvagnarna redan idag har en ramp som går att fälla ut.

De största förändringarna i trafiken under ombyggnationen, blir att spårvagnen under vardagarna endast kommer att gå mellan Sergels Torg och Skansen, där en ersättningsbuss trafikerar sträckan Skansen – Waldemarsudde.

Det är här som etableringsområdena kommer in. Enligt en Djurgårdsgranne blir de vändplatser för ersättningsbussen. Ett brev ska ha skickats till de boende om ombyggnationerna enligt SLs hemsida.

”Tänk efter före” gnager i mitt huvud när jag nu fått svar på min fråga om vad som var på gång. En konduktör med himlande ögon säger mycket. Och tänk efter före var ju högaktuellt för några år sedan då spårvagnen inte kunde dras längre än till Sergels Torg på grund av dålig bärighet. Något som missades i de inledande undersökningarna och planeringen. Det inbjuder inte direkt till förtroende för den kommande processen då spårvagnen ska byggas ut hela vägen till Norra Djurgårdsstaden. Jag är säker på vi har en del överraskningar att vänta.

Anna Krusic

De antydningar och åsikter jag skrivit här är en personlig betraktelse
och delas inte nödvändigtvis av Djurgårdens hembygdsförening.

Etableringsområdet vid Skansen:
20130824-124524.jpg

20130824-124531.jpg

20130824-124514.jpg

Det här inlägget postades i Väg- och trafikfrågor. Bokmärk permalänken.